Dieta

O czym pamiętać podczas komponowania diety dla niemowlaka?

13 lutego 2019

To oczywiste, że noworodek potrzebuje odpowiedniej diety. Początkowo wystarczy wyłącznie mleko matki, które zawiera wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Nieco później jednak, nadchodzi moment, w którym dietę maluszka należy rozszerzyć o inne pokarmy. Dzięki poniższemu artykułowi dowiesz się, jakie produkty okażą się najlepszym uzupełnieniem jadłospisu Twojego dziecka.

Przed rozszerzeniem diety niemowlaka

Wpis inspirowany jest stroną internetową 1000 pierwszych dni.  Nasza Mańka doszła do 17 tygodni, a jak mówi WHO, karmiąc mlekiem modyfikowanym i mieszanym, rozszerzenie diety niemowlaka można przeprowadzić między 17 a 26 tygodniem życia.

Więc zaczynamy! Po konsultacji z lekarzem i przeczytaniu wielu książek o rozszerzaniu diety niemowlaka jesteśmy gotowi.

Zanim zaczniesz podawać dziecku inne pokarmy niż mleko, upewnij się, że:

  1. Dziecko samo sięga po jedzenie i wykazuje zainteresowanie jeżeli jedzą inni
  2. Ssie paluszki
  3. Wkłada zabawki do buzi
  4. Pomlaskuje i wykonuje ruchy podobne do gryzienia.

Pamiętaj!

Ty decydujesz co je Twoje dziecko, ale to dziecko decyduje ile zje.

Rozszerzanie diety niemowlaka – krok po kroku

Od 1 do 3 tygodnia rozszerzania diety niemowlaka podawaj warzywa i owoce. Na początku podaj 1 warzywo dziennie, przez 2-3 dni i obserwuj reakcję dzieciaczka. Potem podaj następne warzywo. Po 2 tygodniach podaj warzywo na obiadek, a owoc na deserek.

Pamiętaj, pierwsze posiłki muszą być zblendowanym, gładkim musem!

Na początku podaj porcję nie większą niż 3 łyżki stołowe i uważaj, żeby nie wprowadzać dwóch produktów na raz. Wszystko po kolei i spokojnie.

Menu mojej Mańki na pierwsze trzy tygodnie

I Tydzień Poniedziałek Mleko Mleko Marchewka Mleko Mleko
Wtorek Mleko Mleko Marchewka Mleko Mleko
Środa Mleko Mleko Marchewka Mleko Mleko
Czwartek Mleko Mleko Ziemniak Mleko Mleko
Piątek Mleko Mleko Ziemniak Mleko Mleko
Sobota Mleko Mleko Ziemniak Mleko Mleko
Niedziela Mleko Mleko Dynia Mleko Mleko
II Tydzień Poniedziałek Mleko Mleko Dynia Mleko Mleko
Wtorek Mleko Mleko Dynia Mleko Mleko
Środa Mleko Mleko Burak Mleko Mleko
Czwartek Mleko Mleko Burak Mleko Mleko
Piątek Mleko Mleko Brokuł Mleko Mleko
Sobota Mleko Mleko Brokuł Mleko Mleko
Niedziela Mleko Mleko Brokuł Mleko Mleko
III Tydzień Poniedziałek Mleko Mleko Ziemniak Jabłko Mleko
Wtorek Mleko Mleko Dynia Jabłko Mleko
Środa Mleko Mleko Burak Jabłko Mleko
Czwartek Mleko Mleko Brokuł Banan Mleko
Piątek Mleko Mleko Marchewka Banan Mleko
Sobota Mleko Mleko Dynia Banan Mleko
Niedziela Mleko Mleko Brokuł Gruszka Mleko

 

Oczywiście rozszerzanie diety mojej Małej było skonsultowane z lekarzem. Każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia, więc zanim podejmiesz jakieś kroki, zrób tak jak ja – porozmawiaj z pediatrą.

  1. My właśnie zaczynamy rozszerzanie diety u drugiego dziecka. Mały je już marchewkę, jabłko, ziemniak. Był też banan. Jak na razie wszystko mu smakuje. Zobaczymy jak zareaguje na brokuła. Starszy synek bardzo lubił. Zobaczymy jak będzie z młodszym 🙂

  2. Kiedyś zwrócono mi uwagę, że w posiłkach warzywnych warto dodać odrobinę tłuszczu, najlepiej oliwy albo oleju, bo witaminy jak A rozpuszczają się tylko w tłuszczach i bez nich nie są przyswajane. Warto o tym pamiętać komponując dietę.

    1. Tak, masz rację. Do każdego posiłku dziecka należy dodać odrobinę masła/ oliwy z oliwek 🙂 Już uzupełniam wpis 🙂

  3. Cenne uwagi dla początkujących mam, ale trzeba pamiętać, że każde dziecko jest inne i nie zawsze chce „współpracować”.

  4. Pamiętam nasze początki rozszerzania diety z Jasiem :). Również zaczynaliśmy od marchewki hehe więcej jej było w koło na ślinaczku i ubrankach niż w buzi hehe jak to zwykle bywa z takimi maluchami 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *